Saturday 20 August 2011

Salam Perkenalan dan Salam Ramadhan

Assalamualaikum....

Salam perkenalan dari saya yang baru -baru menggatal tangan ingin mencuba dunia blogging..Kenapa yer saya terbuka hati nak mencuba.......emm mungkin satu medan untuk saya meluahkan perasaan ,mungkin juga satu medan untuk saya mencuba dalam bidang penulisan...

Semoga dengan adanya blog ini saya boleh mengisi masa lapang dengan cerita-cerita yang menarik atau pun pengalaman yang menarik...itu pun kalu ade hehehe.

Ok lah sempena bulan Ramdhan ni,,,saya rase ini lah ramadhan yang paling menguji iman saya..sebabnyer saya banyak tinggal solat terawih.. Saya ni sebenarnya   membesar dari sebuah perkampungan kecil,di daerah terpencil di besarkan dengan penuh didikkan agama oleh keluarga tersayang...setiap kali ramadhan saya akan follow nenek saya gi terawih  jalan kaki ..nenek kata 'dianty kita kena sabar yer bila banyak melangkah kita ke surau/masjid lagi banyak pahala kita dapat,1 langkah bersamaan 10 pahala tau" hehehe bila nenek cakap cam tu saya pun semangat ler nak ikut nenek gi terawih...nenek belikan telekung dari mekah untuk saya...untuk pengetahuan,,,saya banyak membesar ngan nenek dan aki sebab saya cucu sulung  maka dengan itu dia orang berebut ler ngan mama n babah nak jaga saya..mama n babah mengalah gak tapi mama n babah pun selalu datang rumah nenek..kekadang saya ikut jugak mama n babah balik ke rumah kuartes tue,,,so nak citer nyer dari sekolah rendah hingga sekolah menengah saya ni rajin ler gi terawih..

KENAPA SEKARANG SAYA MALAS???betul kalu dulu kalu saya tak sempat berjemaah saya akan buat solat sunat terawih kat rumah sendiri...emm bila semakin meningkat umur semakin lemah iman ku ini..aku tak salah kan sesiapa pun..ini semua salah aku..yup salah aku sendiri yang kurang mengingati ALLAH,yang LALAI yang kurang menamkan perasaan cinta kepada ALLAH..seperti mana Rabiatull Adawiyah mencintai ALLAH..Bila terbaca buku kisah Rabiatull Adawiyah ( seorang ahli sufi wanita yang tidak berkhawin hingga akhir hayatnya) beliau seorang wanita yang amat mencintai ALLAH sehingga tiada seorang pun yang dapat merebut cintanya itu..walaupun ramai khalifah yang ingin meminang tapi beliau menolak dengan baik...dengan menyatakan alasannya yang terlalu mencintai ALLAH..Kata-kata beliau' Walaupun tiada neraka dan Syurga pun aku tetap mencintai ALLAH"..itulah serba sedikit tentang Rabiatul Adawiyah..Sebenarya aku ini masih mencari,tercari di mana akan ku dapat perasaan ingin mencintai ALLAH sepenuh hati ku...

CARA PENYELESAIANYA??

1. Perlu Bersihkan Hati
2.Jangan Tinggal SOLAT 5 WAKTU
3. Mengambil Wudhuk Dengan Tertib
4. Jangan Menyakiti Hati Orang Lain
5. Jangan Jadi Orang MUNAFIK
6.Banyakkan berzikir,Mengingti ALLAH
7. Buangkan Sifat,dengki dan dendam
8. Tanamkan sifat-sifat MAHMUDAH(sifat yang baik je)
9. Banyakkan membaca alquraan+ maksudnyer skali
10. Jangan buat maksiat

Oklah ini mungkin sedikit cara jalan penyelesainnya ,,tapi inilah yang perlu aku lakukan...YA ALLAH bagilah
hidayah kepada hamba mu ini-----AMIN


No comments:

Post a Comment